8 توصيه‌ خانگي ضدزلزله


 

نويسنده:فائقه فريادي




 
زلزله، يك حادثه طبيعي است و در صورت شديد بودن، صدمات و خسارات زيادي به بار مي‌آورد اما با رعايت برخي نكات مي‌توان تا حدودي از ميزان اين خسارات كاست. با ما همراه شويد و خانه‌تان را در برابر زلزله آماده كنيد.
1 وسايل برقي مانند تلويزيون و كامپيوتر را در جاي خود محكم و آنها را به ميز يا ديوار متصل و در جاي خود ثابت كنيد. اين وسايل را در نزديكي محل استراحت و خواب قرار ندهيد. كابل و سيم‌هاي برق آنها را با جمع كردن كوتاه كنيد و به وسيله بست مناسبي مانع باز شدن‌شان شويد.
2 كمد‌ها و كتابخانه‌ها را به وسيله تسمه‌هاي فلزي به ديوار ثابت و در آنها را قفل كنيد. يخچال را نيز به وسيله تسمه‌هاي فلزي مناسبي به ديوار آشپزخانه محكم كنيد.
3 اجسام سنگين را تا حد ممكن در قسمت‌هاي پايين كابينت يا كمد بچينيد و اگر مجبور به قرار دادن‌شان در طبقات بالايي هستيد، طوري آنها را قرار دهيد كه امكان افتادن‌شان كم باشد.
4 اشياي دكوري مانند مجسمه‌هاي سنگي، شيشه‌اي و سفالي را با چسب‌هاي مخصوص به كف دكور يا محلي كه روي آن قرار مي‌گيرد، بچسبانيد.

5 آينه‌هاي سنگين و تابلو‌هاي بزرگ با قاب شيشه يا قاب فلزي يا چوب سنگين را در جاي خود محكم کنيد و آنها را در اتاق خواب يا بالاي سرتان نصب نکنيد.
6 از لوستر‌هاي كم شاخه و سبك استفاده كنيد. لوستر‌ها را با دقت به سقف نصب و هر چند وقت يك‌بار از محكم بودن آنها اطمينان مطمئن شويد.
7 نقاط امن خانه‌تان را شناسايي كنيد و در مواقعي كه فرارتان از منزل و پناه بردن به بيرون خيلي دير شده به آن مكان برويد.
8 وسايل مورد نياز را داخل يك كوله پشتي يا كيف در نزديك‌ترين محل دسترسي قرار دهيد. چند بطري آب، چراغ اضطراري، كمي‌بيسكويت و نان خشك، راديو، جعبه كمك‌هاي اوليه و خلاصه هر چيزي كه شما را در وضعيت‌هاي بد و نامطلوب پس از زلزله زنده نگه مي‌دارد، تهيه كنيد.
منبع: www.salamat.com